+31620686702 diego@stereo-type.nl

stereo-type

location sound-mixing/recording

sound post production

 

Wie is Stereo-Type?

Welkom op mijn site. Mijn naam is Diego van Uden en ik ben geluidsmens. Ik ben 47 jaar geleden geboren in Boxtel en op mijn derde verhuisd naar een voorstadje van Rotterdam. Op jonge leeftijd werd ik door mijn vader geïntroduceerd in de wereld van muziek, hij leerde mij op mijn 4e panfluit (!) spelen en ik had op mijn 5e mijn eerste bescheiden optreden. Mijn moeder speelde orgel en daarom stond er midden in de woonkamer een groot elektrisch orgel waarachter ik regelmatig te vinden was. Ik leerde spelen op mijn 9e.  Muziek stond centraal in mijn ouderlijk huis, er ging geen dag voorbij zonder muziek. Mijn vader, had een prachtige oude  Revox F36 buizen – bandrecorder waarop hij urenlang muziek had opgenomen waar wij naar luisterden. Mijn herinnering aan die bandrecorder zijn de sloom draaiende spoelen, het klepperen van het einde van de tape wanneer er teruggespoeld werd, de prachtige ‘warme’ tube-sound en heel bijzonder, een  groene Magic Eye (ookwel kattenoog) VU-meter.

Mijn fascinatie voor filmgeluid begon bij filmmuziek. Als kind was ik al druk met het opnemen van geluid en muziek met mijn Philips casetterecordertje en een microfoontje. Toen ik een jaar of 10 was zei ik, geïnspireerd door de muziek-score van E.T.,  tegen mijn vader: ik wil dirigent worden! want ik dacht tot dan toe dat de dirigent diegene was die de muziek componeerde. Pas later snapte ik dat dat niet persé zo is en het de componist was die de muziek bedacht en dat de dirigent degene is die de live-uitvoering van de muziek ‘regisseert’. Film-muziek, daar luisterde ik veel naar, ik was de grootste fan van John Williams, John Barry, Howard Shore, John Carpenter en Bernard Hermann. Ik heb de soundtrack van Superman (John Williams) grijsgedraaid, nog voor ik de films had gezien. Zijn muziek voor E.T. raakte me nog meer dan de film zelf. De Imperial March uit Star Wars was misschien wel de spannendste muziek die ik tot dan toe had gehoord. De muziek riep de beelden automatisch op. Bij het horen van de eerste klanken van het  Superman-Theme, zag ik de man van staal in slow motion mijn kant op rennen om zichzelf vervolgens met volle kracht de lucht in te lanceren. Ik realiseerde me toen al dat daar de kracht van muziek/geluid ligt. De beeldassociaties die de wonderschone composities bij mij opriepen. En het fascineerde me  mateloos dat die droevige scenes, waar de tranen van over mijn wangen rolden, meestal ondersteund werd door  melancholische muziek. Had het één soms met het ander te maken?

Na een korte carriere als beeldmaker (illustrator) ben ik mij steeds meer gaan toeleggen op het opnemen van filmgeluid. Druk fantaserend over de intrigerende relatie tussen beeld en geluid, maniacaal experimenterend in mijn studio met elektronische muziek,  dromend van een loopbaan als filmcomponist, was er een moment dat mij een klus werd aangeboden als geluidsman bij een televisie-productie…

Opleiding

Ik heb een opleiding als illustrator afgerond aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en tussen mijn afstuderen en de switch naar filmgeluid 5 jaar lang ge-illustreerd voor diverse tijdschriften. In dat vak was het belangrijk om te komen tot een beeldoplossing bij geschreven teksten. Het gaf me nooit helemaal de voldoening die ik zocht. Toen ik een paar jaar later, we spreken over het jaar 2000, korte animatiefilmpjes ging maken voor het bedrijf Hallmark, kwamen er plots een aantal plezierige elementen voor mij samen. Ik kon het beeld bedenken, tekenen, het sounddesign doen én de muziek maken. Langzaam werd duidelijk dat er een aantal factoren in mijn illustratie-werk ontbraken: de factor tijd – waarover een filmpje zich afspeelt en de auditieve factor – geluid en muziek.

Ik heb in die periode nog kort lesgegeven aan een tweetal beeld- en geluid-instellingen in Rotterdam: Stichting Kuub 3 en de School for Audio Engineering (SAE). Kuub 3 maakte toentertijd educatieve televisie-programma’s voor de locale zenders en toen ik de kans kreeg om via het lesgeven ook nog eens de geluidsopnamen te verzorgen voor die tv-programma’s werd langzaam aan duidelijk dat ik het solitaire illustratoren-leven vaarwel moest zeggen.  Ik had toen, in 1999/2000, nog niet veel ervaring in werken voor televisie en heb mezelf een hoop dingen moeten aanleren. Ik had destijds niet gedacht dat ik ooit nog een bijzondere en (klank)kleurrijke carriere tegemoet zou treden als geluidsman. Nu, zo’n twintig jaar later, kan ik me een leven zonder deze prachtige kunstuiting niet meer voorstellen, want hoe krijg ik anders de gelegenheid om met de meest bijzondere makers de meest bijzondere mensen in de meest bijzondere situaties op te nemen. Dit is nog altijd, los van mijn fascinatie voor geluid opnemen, geluid bewerken, geluid verwerken,  de grootste aanjager in waarom ik nog steeds veel plezier beleef aan mijn werk.

diego van uden

 

willem buytewechstraat 199c
3024xj rotterdam
nederland
diego@stereo-type.nl
+31(0)6 206 86 702

IMDB