+31620686702 diego@stereo-type.nl

stereo-type

location sound-mixing/recording

sound post production

 

Geluids-opname op locatie

De eerste draaidag is aangebroken. De call is vroeg. De auto volgeladen met geluidshengels, microfoons, recorders, zenders en hoofdtelefoons.

Geluid bij documentaires

Mijn grote liefde is geluidsopname en geluidsnabewerking bij documentaires. Sinds 2000 neem ik geluid op voor documentaires. Het grote avontuur iedere keer weer is dat je vantevoren nooit weet in welke situaties je terechtkomt. Dit vereist voorbereiding maar je kunt je nooit compleet voorbereiden op situaties waarover je geen controle hebt. Op zulke momenten komt het aan op creativiteit.De meeste situaties voltrekken zich voor onze ogen en je kunt eigenlijk niet verwachten dat het leven eventjes stopt. Zelden krijg je de kans om iets opnieuw op te nemen. Dit levert een spannend samenspel tussen camera, geluid en je personages op.

Het allermooist vind ik dat het bij documentaire filmen vaak gaat om het winnen van vertrouwen bij de hoofdpersonen. Dat is niet altijd even makkelijk, maar als het lukt dan kom je zó dichtbij die personen die je filmt en dat levert vaak fantastische en onverwachte resultaten op. Het grootste compliment is altijd dat de mensen die we filmen onze aanwezigheid niet tot nauwelijks hebben opgemerkt. Zeker bij de meer ‘beschouwende’ documentaires waarbij zowel de regisseur, de camera-persoon als de geluids-persoon alles gadeslaan alsof zij een ‘vlieg aan de wand’ zijn. Weten wanneer je moet ingrijpen. Die afweging maken of je, om een technisch probleem te verhelpen, in het natuurlijke verloop in situaties kunt inbreken… dat is zeer lastig maar ik kan zeggen dat ik daar bijzonder handig in ben.

Geluid bij speelfilms

Het draaien van een speelfilm is compleet tegenovergesteld aan documentaires filmen. Bij speelfilms is de mate van controle op de filmset hoger dan bij documentaires. De aanpak en voorbereiding is wel heel anders en je hebt met een veel grotere crew te maken. Daar waar, op de gemiddelde documentaire, de crew hooguit uit vier mensen bestaat kan een speelfilmcrew makkelijk bestaan uit een tienvoud hiervan. Het geluidsteam bestaat uit de Recordist/Mixer en de boom-operator. Bij producties met een krappe beurs komt het ook voor dat de geluidspersoon alleen is. Ook zien we steeds vaker hybride-films gemaakt worden: de grens tussen fictie en documentaire vervaagd dusdanig en  omdat  een grote ‘logge’ crew dan niet werkt wordt het vaak wenselijk geacht met een kleine crew te filmen. Ook dat kan een reden zijn  om als geluidspersoon alleen op de set te staan. Soms luidt het devies: ‘Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan’. Mijn ervaring als solo-geluidsman op documentaires helpt enorm in dit soort situaties. Bij het filmen van fictie heeft het wel absoluut de voorkeur om tenminste een team van 2 mensen te zijn. Afhankelijk van de grootte van de productie/ soort productie kan dat ook een geluidsteam van 3 mensen zijn.

Technisch gesproken gaat het er om dat ik geluid zo netjes mogelijk opneem, helder, vrij van omgevingsruis (herrie), vrij van teveel ongewenste kledingruis (en dat is soms een enorme uitdaging zeker als degenen die spreken op beeld ook nog druk in beweging zijn). En de hengelmicrofoon in beeld laten zakken probeer je zoveel mogelijk te voorkomen.

Het vereist veel creativiteit om een praktisch werkbare oplossing te vinden voor een geluids-uitdaging op de filmset. Ik wil dat de acteurs op de set en de maker zo min mogelijk hinder ondervinden van het technische proces. Bij documentaire, in het echte leven, wil ik mensen die gefilmd worden niet uit hun natuurlijke flow trekken.

Bij speelfilms zie ik mijn rol als verdediger van de performance van de acteurs.  Het is een magisch samenspel tussen regie, acteurs en techniek die zorgen voor die unieke performance en het zou jammer zijn als ik niet alles zou hebben gedaan om die prestatie van de acteurs te waarborgen.

Ik probeer  op de set al rekening te houden met het uiteindelijke ‘klankbeeld’ van de film. Wat kan of moet  op locatie nog ‘gemaakt’ worden, welke verrassende geluiden op  locatie zouden nog extra kunnen bijdragen aan het versterken van de vertelling? Kan of moet er al rekening gehouden worden met muzikaal gebruik van de geluidsopnamen. Door me daar al in een vroeg stadium mee bezig te houden geeft me de handvatten om te komen tot een tevredenstellend eindresultaat.

diego van uden

 

willem buytewechstraat 199c
3024xj rotterdam
nederland
diego@stereo-type.nl
+31(0)6 206 86 702

IMDB